Lån upp till 20 000 SEK

för upp till 3 månader

Så sänker du matkostnaderna 2018

Så sänker du matkostnaderna 2018

Att sänka matkostnaderna är inte bara bra för plånboken, utan även för hälsan. Faktum är att hälsosam mat är billigast, men det kan kräva att du lägger ner lite tid på att lära dig nya recept och hur du använder de nya råvarorna. Se det som ett tillfälle att umgås med familj eller vänner så blir matlagningen extra kul! Genom att äta hälsosammare får du mer ork och energi, och du spar dessutom pengar genom att inte bli sjuk lika ofta.

1. Laga allt från grunden

Börja med att laga alla dina måltider från grunden. Sluta med pulvermos och fiskbullar. Inga fler färdiga frysrätter som pizza, piroger eller köttbullar. Att trilla köttbullar/vegobullar är både kul och enkelt, och de smakar så mycket bättre när de är hemmagjorda. När du har fått in rutinen att laga alla dina måltider från grunden kan du gå vidare till nästa steg som att till exempel baka ditt eget bröd, anlägga en kryddträdgård på fönsterbrädan och göra egen yoghurt.

2. Ät vegetariskt

Bönor, linser, kikärtor etc. är utmärkta proteinkällor, du behöver inte äta kött för att överleva. Du behöver heller inte utesluta det helt, men kött är dyrt och du kan spara mycket pengar på att dra ner på din köttkonsumtion. De vegetariska alternativen passar utmärkt i grytor och soppor. Om du mosar dem blir det som köttfärs och du kan göra biffar, burgare och vegobullar av dem. Att äta vegetariskt är en vanesak, så börja med en ny måltid i veckan för att sedan öka på när du behärskar receptet.

3. Handla enligt säsong

Om du handlar grönsaker efter säsong så kan du få ner priset på färskt och grönt. Rotfrukter, potatis och lök är alltid billigt och blir en bra grund i de flesta måltiderna. Du ser på priserna vad som är i säsong just nu då de är billigare, det viktiga är att tänka om. Tomater hör till sommaren och apelsiner till vintern till exempel, så på vintersäsongen kanske en apelsin får ta tomatens plats i salladen? Om du är osäker kan du skriva ner priserna en gång i månaden så att du kan jämföra vad som gått upp i pris och vad som gått ner.

4. Veckoplanera

Planera vad du ska handla innan du går till affären så kommer du inte hem med en massa du inte hade tänkt köpa. Gör en veckomeny, helst utifrån vad som är på extrapris i din butik. Handla aldrig hungrig eftersom du impulshandlar för att stilla din akuta hunger istället för att handla rationellt. Genom att veckoplanera och storhandla sparar du tid alla andra dagar i veckan då du inte behöver gå till affären varje dag. Du kommer även undvika fler risker för impulsköp. Köp basvaror som ris och pasta i storpack när de är på extrapris.

5. Uteslut processad mat

För att knyta ihop säcken och återgå till punkt ett så bör du utesluta all processad mat. Allting som inte är ”raw food” ingår egentligen här, men i syfte att spara pengar tänker vi främst på saker som läsk, chips, godis och kakor. Det ger dig ingen näring utan får dig bara att må sämre, så om det är en vana du ska ändra först så är det denna. Ät frukt eller nötter istället och drick vatten.

Tillbaka >