Lån upp till 50 000 SEK

för upp till 36 månader

Så blir du av med dina dåliga vanor för alltid

Så blir du av med dina dåliga vanor för alltid

Alla har vi vanor som vi antingen vill bli av med, eller förbättra. Att bli av med dina dåliga vanor är ingen lätt match, du får räkna med hårt arbete och mycket motivation för att lyckas. Det finns dock några tips för att göra det hela lättare.

Identifiera dina dåliga vanor och notera när de uppstår

Alla vanor fyller en funktion i vårt liv, och just de dåliga brukar uppstå när vi är stressade eller uttråkade. Att spendera pengar är ett typiskt exempel när vi har tråkigt, för visst piggar det upp att gå på en shoppingrunda? Rökning är ett bra exempel på en vana som är både dyr och skadlig för din hälsa, och att röka “lindrar” mot både stress och när du har tråkigt. Identifiera alltså vad det är som triggar dig till att utföra din dåliga vana. Skriv ner den utlösande faktorn. Chefen var missnöjd med min rapport så jag blev stressad, min sambo ska jobba över så jag är uttråkad, bussen är försenad så jag är både stressad och uttråkad, och så vidare.

Hitta en ny vana som ger dig samma tillfredsställelse som den gamla dåliga vanan
Det är mycket svårare att bara sluta med en dålig vana, det är lättare att byta ut den mot en bättre. Så när du väl har bestämt dig för vilken vana du vill bli av med, måste du välja ett bättre substitut. Prova att äta ett äpple varje gång du egentligen vill ha godis, eller gör någonting fysiskt varje gång du vill röka. Hemma kan det vara situps, medan tålyft eller en andningsövning kanske passar bättre vid busshållplatsen.

Skapa en rutin

Tänk på hur lätt det är att borsta tänderna varje morgon och kväll. Du behöver inte planera in det, eller göra det under suck och stön, det går per automatik för att det har blivit en vana. Om du vill få in fler dagliga goda vanor så är det lättare att lyckas om du gör det till en rutin, istället för att “göra det när du får en stund över”. Gör knäböj medan du borstar tänderna! Eller situps direkt efter.

Undvik dina triggers

I början kan det vara bra om du undviker de situationer som du vet triggar dig till att utföra dina dåliga vanor. Häng inte med ut på rökpaus, utan kolla vad dina icke-rökande kollegor gör istället. Ha inte sötsaker hemma men ladda upp med frukt. Gör en budget för hur mycket du får spendera på kläder i månaden, och gå inte in i affärer om de pengarna är slut.

Börja smått

Försök inte ändra alla dina vanor samtidigt, utan börja smått! Om du vill få bättre ordning hemma, börja med att diska efter varje måltid, när det går per automatik kan du börja plocka undan alla kläder du dragit fram under dagen innan du går och lägger dig. Om du försöker få in en timmes träning varje morgon innan jobbet så kommer det vara svårt, men om du gör 20 situps varje morgon så kräver det mindre av dig, det blir alltså inte lika stort motstånd för att lyckas. När det går som på räls kan du lägga till 20 armhävningar, och snart är du uppe i en timmes träning!

Berätta för andra att du försöker bli av med dina dåliga vanor, gör det tillsammans om ni delar ovana. Att berätta ger dig både stöd och en press för att lyckas. Lycka till!

Tillbaka >